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dc.contributor.authorMata, Francisco
dc.contributor.authorQuesada, Ariella
dc.date.accessioned2018-09-13T17:55:01Z
dc.date.available2018-09-13T17:55:01Z
dc.date.issued2012-06-25
dc.identifier.isbn978-190832005-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/14551
dc.description.abstractWe present the results of a field survey aimed at analyzing ICT adoption and use, particularly related to e-marketing, in Costa Rican export companies. The e-commerce readiness/intensity/impact model, developed by the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD), was adapted for this field survey. The results obtained show that, in general, the surveyed companies present low e-marketing readiness and intensity, with the exception of service companies and microenterprises. Furthermore, there is no evidence of a clear perceived positive ICT impact on the exports taking into account all companies, neither considering their sector or size. Nevertheless, large companies perceive a positive effect, which is consistent with a sustained increase in their export value. Based on the previous results, we discuss factors that might influence the use of e-marketing and present recommendations to increase its use in Costa Rican export companies. In addition, suggestions for further research are included.es_ES
dc.description.abstractPresentamos los resultados de una encuesta de campo destinada a analizar la adopción y uso de las TIC, particularmente relacionadas con el e-marketing, en empresas exportadoras costarricenses. El modelo de preparación / intensidad / impacto del comercio electrónico, desarrollado por la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), fue adaptado para esta encuesta de campo. Los resultados obtenidos muestran que, en general, las empresas encuestadas presentan baja disponibilidad e intensidad de e-marketing, a excepción de las empresas de servicios y microempresas. Además, no hay evidencia de un impacto positivo percibido claro de las TIC en las exportaciones teniendo en cuenta a todas las empresas, ni a su sector ni a su tamaño. Sin embargo, las grandes empresas perciben un efecto positivo, lo que es consistente con un incremento sostenido de su valor de exportación. Con base en los resultados anteriores, discutimos los factores que pueden influir en el uso del e-marketing y presentamos recomendaciones para incrementar su uso en las empresas exportadoras costarricenses. Además, se incluyen sugerencias para futuras investigaciones.
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional (Costa Rica)es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherIEEE EXPLOREes_ES
dc.sourceInternational Conference on Information Society
dc.subjectCOSTA RICAes_ES
dc.subjectE-COMMERCE
dc.subjectWEB 2.0
dc.subjectEXPORT COMPANIES
dc.subjectSME
dc.subjectCOMERCIO ELECTRÓNICO
dc.titleE-marketing in Costa Rican export companies: Results from a field surveyes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794es_ES


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