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The challenges of mathematics education for Indigenous teacher training
(Intercultural Education, 2015-12-15)
In this article, I outline research carried out on in an Ethnomathematics course designed to train Indigenous teachers in Costa Rica, in which the following ethnic groups participated: Ngabes, Bribris, and Cabecares. The ...
A priori and a posteriori error analyses of a pseudostress-based mixed formulation for linear elasticity
(Computers and Mathematics with Applications vol.71 no.2 585-614 2016, 2016-01-02)
In this paper we present the a priori and a posteriori error analyses of a non-standard mixed finite element method for the linear elasticity problem with non-homogeneous Dirichlet boundary conditions. More precisely, the ...
Abelian covers of alternating groups
(Archiv der Mathematik 107 135-150, 2016-07-07)
Let G = A n , a finite alternating group. We study the commuting graph of G and establish, for all possible values of n barring 13, 14, 17, and 19 whether or not the independence number is equal to the clique-covering number.
A mixed virtual element method for the Brinkman problem
(Mathematical Models and Methods in Applied Sciences vol.27 no.4 707-743 2017, 2017)
In this paper, we introduce and analyze a mixed virtual element method (mixed-VEM) for the two-dimensional Brinkman model of porous media flow with non-homogeneous Dirichlet boundary conditions. More precisely, we employ ...
Computer simulation of NMR logging
(Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019)
One of the main purposes of scientific computing is to reproduce real laboratory or "in-situ" experiments, using numerical and computational models. Nuclear magnetic resonance (NMR) has been used to characterize rock's ...
A RTk - P-k approximation for linear elasticity yielding a broken H(div) convergent postprocessed stress
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2015)
We present a non-standard mixed finite element method for the linear elasticity problem in R-n with non-homogeneous Dirichlet boundary conditions. More precisely, our approach is based on a simplified interpretation of the ...
Las experiencias del personal docente de matemática en el trabajo de aula con la población no vidente
(Universidad Nacional, 2016-06-30)
En este artículo se describe la perspectiva que tiene el personal docente de matemática en la educación superior sobre la atención integral de la población no vidente o de baja visión. Es de gran importancia recopilar las ...
La transposición didáctica: un ejemplo en el sistema educativo costarricense
(Universidad Nacional (Costa Rica), 2012)
En este artículo se consideran algunas de las ideas fundamentales deYve Chevallard (1980) en la teoría sobre la transposición didáctica, a partir de las cuales se hará un análisis de la transformación que sufre un conocimiento ...
Un modelo pedagógico para desarrollar el potencial de estudiantes talentosos en matemática en Costa Rica
(Universidad Nacional (Costa Rica), 2013)
El propósito de este artículo es compartir la experiencia sobre la creación de un modelo pedagógico que permite desarrollar el potencial matemático de estudiantes talentosos en secundaria. El modelo fue ...
Análisis de la confiabilidad de los resultados de la Prueba de Diagnóstico Matemática en la Universidad Nacional de Costa Rica utilizando el modelo de Rasch
(Universidad de Costa Rica, 2015-11-13)
El objetivo del presente estudio es evidenciar cómo la implementación de la teoría de respuesta a los ítems, en particular el modelo de Rasch, ha logrado mejorar los índices de confiabilidad de la prueba de diagnóstico ...