Show simple item record

dc.contributor.authorGómez Torres, Juan Rafael
dc.date.accessioned2023-06-05T19:04:21Z
dc.date.available2023-06-05T19:04:21Z
dc.date.issued2022-01
dc.identifier.issn1659-0104
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/25603
dc.description.abstractEl presente ensayo pretende mostrar cómo las tecnologías digitales tienen fines propios desde su creación, así como algunas de sus posibles consecuencias en el uso indiscriminado en educación son la desinformación, el solipsismo, la pérdida de privacidad, de derechos laborales, la instrumentalización de la razón y con ello de la vida, generando beneficios para unas pocas compañías o empresarios que las promueven para la acumulación de riqueza concentrada en pocas manos.es_ES
dc.description.abstractThis essay intends to show that digital technologies have their own goals since their creation and that some possible consequences of their indiscriminate use in education are misinformation, solipsism, loss of privacy and labor rights, the instrumentalization of reason and life, generating benefits for a few companies and business people that promote them to accumulate riches concentrated in few hands. From this reality, we propose that their use be revised so that their application does not follow parameters issued by big companies, financial entities, or neoliberal governments, that they be used critically, ethically, and politically to benefit those that have fewer opportunities, nature itself, those that are unprivileged, and social justice to reach an ethical, aesthetic, and transformative learning.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.sourceRevista Ensayos Pedagógicos vol. 17 no. 1 20-38 2022es_ES
dc.subjectPEDAGOGÍAes_ES
dc.subjectPEDAGOGYes_ES
dc.subjectINTELIGENCIA ARTIFICIALes_ES
dc.subjectARTIFICIAL INTELLIGENCEes_ES
dc.subjectTECHNOLOGYes_ES
dc.subjectTECNOLOGÍAes_ES
dc.subjectCOVID-19 (ENFERMEDAD)es_ES
dc.subjectCOVID-19 (DISEASE)es_ES
dc.titleLas tecnologías digitales educativas: ¿fines de mercado o medios al servicio del aprendizaje crítico?es_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceDivisión de Educologíaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto