Max Jiménez y la pintura
Abstract
Immediately after the end of World War I, Max Jiménez made a trip to study commerce. In 1921 he was in Europe; He abandoned his commercial interests and tried to move into the world of painting, at that time represented by drawing studios. He had gone to Ransom Academy, for some time following the statutory work in that field. He soon grew bored with the tedious discipline and threw himself into the life of the bohem artist, very typical of the time, not without having proposed a strong creative that will accompany him throughout his life. In 1924 he wanted to exhibit a maternity hospital in the "Salon des Indépendants" of the Petit Palais, and, for reasons beyond his artistic qualities, a small controversy ensued, since the artist had placed it in a room, which caused it to be removed from that place. But, in the same year, he exhibited in Paris a series of 12 sculptures and some pen drawings. On this exhibition, Don Joaquín García Monge reproduced, the American Repertoire, December 1924, a laudatory and intelligent critique by Gustave Kahn, which can be interpreted as an international recognition of the work of Max Jirnénez and the beginning of the return and friendship between García Monge and Max, which would last until the latter's death. in 1947. Inmediatamente después de finalizada la I Guerra Mundial hizo Max Jiménez un viaje, para efectuar estudios de comercio. En 1921 se encuentra en Europa; ha abandonado sus intereses comerciales y trata de encaminarse por el mundo de la pintura, en ese entonces representado por estudios de dibujo. Había acudido a la Academia Ransom siguiendo, durante algún tiempo las labores reglamentarias en ese campo. Pronto se aburrió de la disciplina tediosa y se entregó a la vida del artista bohemio, muy propio de la época, no sin haberse propuesto una férrea voluntad creadora que habría de acompañarle durante toda su vida. En 1924 quiso exponer una maternidad, en el "Salón de los Independientes", del Petit Palais, y sucedió que, por causas ajenas a las calidades artísticas de la obra, se produjo una pequeña polémica, ya que el artista la había colocado en un lugar transitado, dentro de la misma exposición, lo cual provocó que fuera retirada de ese lugar. Pero, en ese mismo año, expuso en París una serie de 12 esculturas y algunos dibujos a pluma. Sobre esta exposición, Don Joaquín Carcía Monge reprodujo, el Repertorio Americano, diciembre de 1924, una crítica elogiosa e inteligente de Gustave Kahn, que puede interpretarse como un reconocimiento internacional a la obra de Max Jirnénez y el comienzo de la devolución y amistad entre Gacía Monge y Max, que habría de durar hasta la muerte de éste, en 1947.
Collections
- Revista Divulgativa [207]
The following license files are associated with this item: