Show simple item record

dc.contributor.authorBaraona Cockerell, Miguel David
dc.contributor.authorCastro Guzmán, Willy
dc.contributor.authorMorales Muñoz, David
dc.date.accessioned2024-04-02T21:27:21Z
dc.date.available2024-04-02T21:27:21Z
dc.date.issued2020-06-09
dc.identifier.issn1405-0234
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/27511
dc.description.abstractThis article deals with fourteen general pedagogical propositions that, in our opinion, emerge from the Tri Paradigm (PTD) that a group of academics from the Center for General Studies (CEG) of the National University (UNA) of Costa Rica have been working on. These principles are only preliminarily outlined in this article and require further analysis and deepening in the years to come. They are based on what we call the PTD, which was developed in the context of the Rolando García Chair of Humanism, Complexity and Interdisciplinarity, and which has been presented in numerous articles and in a published book, entitled Towards an Epistemology of the New. , this pedagogical proposal is also based on a critical view of the evolution of the main schools of thought and research in this regard, although it is recognized that it is in line with some of them, especially with the Piagetian constructivism, and the propositions of the great pedagogue Paulo Freire. The principles presented here are conceived as pedagogical mediations between the aforementioned PTD and regular classroom work, and as university teachers and students. All these 14 pedagogical principles aim to stimulate, from a methodological-practical point of view, the increasing protagonist participation of learners in the teaching-learning process At the same time, all of them converge towards the same essential objective, which is the autonomous development of students to expand their ability to think critically about their own internal reality and the surrounding world. This ability to exercise critical thinking stems from the combined development of seven indispensable attributes (closely associated with the 14 pedagogical principles discussed in the conclusions of this article: integrity, objectivity, empathy, rationality.es_ES
dc.description.abstractEste artículo trata de catorce proposiciones pedagógicas generales que, a nues-tro juicio, se desprenden del Paradigma Tri Dimensional (PTD) que hemos venido trabajando un grupo de académicos del Centro de Estudios Generales (CEG) de la Universidad Nacional (UNA) de Costa Rica. Estos principios están solo esbozados de manera preliminar en este artículo y requieren de un mayor análisis y profundización en los años venideros. Están basados en lo que llamamos el PTD, que fue-ra desarrollado en el contexto de la Cátedra Rolando García de humanismo, complejidad e interdisciplina, y que ha sido presentado en numerosos artículos y en un libro publicado en 2017, titulado Hacia una epistemología del Nuevo Humanismo. Por parte, esta pro-puesta pedagógica se basa también en una visión crítica de la evolución de las principales escuelas de pensamiento e investigación al respecto, aunque se reconoce en consonancia con algunas de ellas, en especial con el constructivismo piagetiano, y las proposiciones del gran pedagogo Paulo Freire. Los principios aquí presentados están concebidos en tan-to mediaciones pedagógicas entre el PTD ya mencionado y el trabajo áulico regular, y en tanto docentes universitarios y las personas estudiantes. Todos esos 14 principios pedagó-gicos apuntan a estimular desde el punto de vista metodológico-práctico la participación protagónica creciente de los educandos en el proceso de enseñanza-aprendizaje. A su vez, todos ellos confluyen hacia un mismo objetivo esencial, que es el desarrollo autónomo de los estudiantes para expandir su capacidad de pensar críticamente su propia realidad interna y el mundo circundante. Esta capacidad para ejercer el pensamiento crítico nace del desarrollo conjugado de siete atributos indispensables (estrechamente asociados a los 14 principios pedagógicos de marras) que discutimos en las conclusiones de este artículo: integridad, objetividad, empatía, racionalidad, autonomía, justicia e introspección.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherCentro de Estudios Generales, Universidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectHUMANISMOes_ES
dc.subjectPARADIGMAS (CIENCIAS SOCIALES)es_ES
dc.subjectPRINCIPIOSes_ES
dc.subjectPENSAMIENTO CRÍTICOes_ES
dc.subjectHUMANIDADESes_ES
dc.subjectCENTRO DE ESTUDIOS GENERALES (UNIVERSIDAD NACIONAL (COSTA RICA))es_ES
dc.subjectHUMANISMes_ES
dc.subjectPARADIGMS (SOCIAL SCIENCES)es_ES
dc.subjectPRINCIPLESes_ES
dc.subjectCRITICAL THINKINGes_ES
dc.subjectHUMANITIESes_ES
dc.subjectCENTER FOR GENERAL STUDIES (NATIONAL UNIVERSITY (COSTA RICA))es_ES
dc.titleCatorce principios pedagógicos que dimanan del Paradigma Tri Dimensional (PTD) del Nuevo Humanismoes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceCentro de Estudios Generaleses_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto