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dc.contributor.authorCalvo Díaz, Karen Alejandra
dc.contributor.authorRojas-Torres, Luis
dc.contributor.authorOrdóñez, Graciela
dc.date.accessioned2021-08-17T20:06:46Z
dc.date.available2021-08-17T20:06:46Z
dc.date.issued2021-05-13
dc.identifier.issn2504284X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/20844
dc.descriptionvol.6, páginas 1-9es_ES
dc.description.abstractThis article aims at finding teacher’s and student’s practices that relate to performance in PISA reading literacy evaluations and that are feasible to intervene in order to assist the improvement of reading competency. To achieve this purpose, the study was developed with data collected from the population of Costa Rica that took the PISA evaluation in 2018 (n 4691, 2340 men, and 2351 women). A linear regression of the reading score was performed utilizing plausible values and sampling weights. The predictors of the regression were contextual factors, teacher practices, and student habits. Time spent and interest in reading showed a positive and relevant association with student’s performance in reading, controlling important background aspects like economic resources and parents’ education. Moreover, 28.19% to the obtained variance explanation of the reading literacy (27%) was only due to the teacher’s and student’s practices. These results provide favorable information to design interventions for the improvement of reading competency.es_ES
dc.description.abstractEste artículo tiene como objetivo encontrar las prácticas de los profesores y los estudiantes que se relacionan con el desempeño en las evaluaciones de competencia lectora de PISA y en las que es posible intervenir para ayudar a mejorar la competencia lectora. Para lograr este propósito, el estudio se desarrolló con datos recolectados de la población de Costa Rica que tomó la evaluación PISA en 2018 (n 4691, 2340 hombres y 2351 mujeres). Se realizó una regresión lineal de la puntuación de lectura utilizando valores plausibles y ponderaciones muestrales. Los predictores de la regresión fueron factores contextuales, prácticas docentes y hábitos de los estudiantes. El tiempo dedicado y el interés por la lectura mostraron una asociación positiva y relevante con el desempeño del estudiante en lectura, controlando aspectos de fondo importantes como los recursos económicos y la educación de los padres. Además, el 28,19% de la explicación de la varianza obtenida de la competencia lectora (27%) se debió únicamente a las prácticas del profesor y del alumno. Estos resultados brindan información favorable para diseñar intervenciones para la mejora de la competencia lectora.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipFrontiers Media S.A.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceFrontiers in Educationes_ES
dc.subjectCOMPETENCIA (APTITUD)es_ES
dc.subjectDOCENTESes_ES
dc.subjectHÁBITOSes_ES
dc.subjectESTUDIANTESes_ES
dc.subjectTIEMPOes_ES
dc.subjectLECTURAes_ES
dc.subjectTEACHERSes_ES
dc.subjectHABITSes_ES
dc.subjectSTUDENTSes_ES
dc.subjectTIMEes_ES
dc.subjectREADINGes_ES
dc.subjectCOMPETENCYes_ES
dc.titleTeacher and student practices associated with performance in the PISA reading literacy evaluationes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Literatura y Ciencias del Lenguajees_ES
dc.identifier.doi10.3389 / feduc.2021.658973


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