Show simple item record

dc.contributor.authorCamacho, Heillyn
dc.contributor.authorCoto, Mayela
dc.contributor.authorJensen, Sandra Patricia
dc.date.accessioned2021-12-06T14:37:52Z
dc.date.available2021-12-06T14:37:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn17438268
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/22280
dc.description.abstractExisting research shows that schools will greatly benefit from implementing knowledge management systems (KMSes). However, designing and implementing such information systems presents an overwhelming task for schools which do not have a knowledge-sharing culture. This paper explains how we designed a KMS in a rural low-knowledge school in Costa Rica and how the participatory methods applied during the design process initiated the creation of a learning culture that would encourage the use of the KMS. This paper makes a methodological contribution to the KMSes field by providing three detailed methods that can be used by KMSes developers to approach handling the social and technical dimensions of a KMS.es_ES
dc.description.abstractLa investigación existente muestra que las escuelas se beneficiarán enormemente de la implementación de sistemas de gestión del conocimiento (KMS). Sin embargo, diseñar e implementar tales sistemas de información presenta una tarea abrumadora para las escuelas que no tienen una cultura de intercambio de conocimientos. Este artículo explica cómo diseñamos un KMS en una escuela rural de bajo conocimiento en Costa Rica y cómo los métodos participativos aplicados durante el proceso de diseño iniciaron la creación de una cultura de aprendizaje que incentivaría el uso del KMS. Este artículo hace una contribución metodológica al campo de los KMS al proporcionar tres métodos detallados que pueden ser utilizados por los desarrolladores de KMS para abordar el manejo de las dimensiones sociales y técnicas de un KMS.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Aalborg, Dinamarca.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Rica.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInderscience Publisherses_ES
dc.rightsAcceso embargadoes_ES
dc.sourceInternational Journal of Knowledge Management Studies vol.12 no.1 34-54 2021es_ES
dc.subjectCHANGEes_ES
dc.subjectDESIGNes_ES
dc.subjectKMSESes_ES
dc.subjectKNOWLEDGE MANAGEMENT SYSTEMSes_ES
dc.subjectLOW KNOWLEDGEes_ES
dc.subjectORGANISATIONAL LEARNING CULTUREes_ES
dc.subjectPARTICIPATORY METHODSes_ES
dc.subjectSCHOOLSes_ES
dc.subjectDISEÑOes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN RURALes_ES
dc.titleParticipatory methods to support knowledge management systems design in educational environmentses_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Informáticaes_ES
dc.identifier.doi10.1504/IJKMS.2021.112210


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record