Rethinking Critical Language Pedagogy: Using Rubrics to test Oral Production of EFL Learners in oral Expression Courses
Date
2020-09-19Author
Arguedas Zuñiga, Roberto
López Morales, Cecilia
Robles Barrantes, Andrés Ariel
Metadata
Show full item recordAbstract
En el aprendizaje y la enseñanza de un segundo idioma, los logros están usualmente
relacionados con números o categorías determinadas por programas institucionales que
son aplicados por los profesores de idiomas. Estas prácticas generalmente suelen
sectorizar las personas en categorías de forma opresiva y direccionada. Para entender este
fenómeno, es necesario primero analizar que la evaluación no es solo la aplicación de
pruebas y el establecimiento de notas, comprendiendo que existe la posibilidad de generar
un proceso pedagógico en el que, a partir de una valoración y evaluación inclusiva y
colectiva, las diferentes personas que forman parte del proceso pueden contribuir en el
proceso de aprendizaje. Este estudio pretende debatir y redefinir el concepto de evaluación
para que sea replanteado en la comunidad académica como algo más que un enfoque
positivista. Se encuentra enfocado metodológicamente en la pedagogía crítica y el análisis
de los programas de los cursos de expresión oral de la carrera Enseñanza del Inglés. In the foreign language teaching and learning process, the word achievement is usually
connected to numbers or categories that are determined by institutional programs and
applied by language instructors. The evaluation experience that includes appraising, assessing, and testing in route to scoring has placed students into three cruel levels of
knowledge and performance which are achievers, overachievers and underachievers. The
first aspect that needs to be analyzed is the fact that evaluation is not just testing and scoring
or just the mere application of tests to get a number but a process to obtain information to
make decisions by applying the principles of shared assessment. This study is aimed at
reframing and realigning the conceptualization of evaluation in order to influence the
academic community positively towards a process that in education has been linked to a
behaviorist approach in terms of positive and negative reinforcement but inclined towards
punishment. The proposal is based on a critical pedagogical analysis of the syllabi of the
oral expression courses using shared assessment to rethink the evaluation standards into a
classroom strategy available to all the participants of the second language teaching and
learning process.
Collections
- Ponencias [65]
The following license files are associated with this item: