Show simple item record

dc.contributor.authorMorales-López, Yuri
dc.contributor.authorArgüello Vega, Danilo
dc.contributor.authorBocker Paez, Andrew David
dc.contributor.authorBreda, Adriana
dc.date.accessioned2023-05-05T20:21:25Z
dc.date.available2023-05-05T20:21:25Z
dc.date.issued2023-02-19
dc.identifier.issn2407-0610
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/25328
dc.description.abstractThis article describes the didactic analysis carried out by an expert teacher and a novice teacher, based on the didactic suitability criteria (DSC) of the Onto Semiotic Approach (OSA) when analyzing episodes of a high school mathematics class in Costa Rica. This is a qualitative investigation with an interpretive hermeneutic approach. First, a questionnaire was applied to the two participants, to classify them as novice and expert, based on certain defined characteristics. Both teachers then analyzed three video segments using a guide for didactic analysis and, finally, an interview was conducted to elaborate on the reflections previously obtained. The data analysis focused on identification, classification, and comparison of elements in each of the video segments with reference to the OSA’s DSC indicators. The results show that there are differences and similarities between the didactic analysis carried out by these teachers. It is concluded that the novice teacher provides a more descriptive analysis, in which errors are not specified, and focuses on the activities carried out by his students, while the expert teacher, who provides a thoughtful evaluative analysis of, identifying errors in the concepts and focusing his analysis on the teacher’s actions and performance in the video segments.es_ES
dc.description.abstractEste artículo describe el análisis didáctico realizado por una maestra experta y una maestra novata, con base en los criterios de idoneidad didáctica (DSC) del Enfoque Onto Semiótico (OSA) al analizar episodios de una clase de matemáticas de secundaria en Costa Rica. Se trata de una investigación cualitativa con un enfoque hermenéutico interpretativo. En primer lugar, se aplicó un cuestionario a los dos participantes, para clasificarlos en novatos y expertos, en función de determinadas características definidas. A continuación, ambos docentes analizaron tres segmentos de video utilizando una guía de análisis didáctico y, finalmente, se realizó una entrevista para profundizar en las reflexiones obtenidas anteriormente. El análisis de datos se centró en la identificación, clasificación y comparación de elementos en cada uno de los segmentos de video con referencia a los indicadores DSC de la OSA. Los resultados muestran que existen diferencias y similitudes entre los análisis didácticos realizados por estos docentes. Se concluye que el docente novato brinda un análisis más descriptivo, en el que no se especifican los errores, y se enfoca en las actividades realizadas por sus alumnos, mientras que el docente experto, que brinda un análisis evaluativo reflexivo, identificando errores en los conceptos y enfocando su análisis en las acciones y desempeño del maestro en los segmentos de video.es_ES
dc.description.sponsorshipThis research was carried out in the context of 1) Grant PID2021-127104NB-I00 funded by MCIN/AEI/ 10.13039/501100011033 and by “ERDF A way of making Europe”; 2) the doctoral program “Didàctica de les Ciències, les Llengües, les Arts i les Humanitats” of the Universitat de Barcelona, Spain, and 3) The Licentiate Programme in Mathematics Education at the Universidad Nacional, Costa Rica. Authors thank the SIA0127-13 project in Universidad Nacional, Costa Rica for the support it provided and the Universidad Nacional, Costa Rica for financing the English proofreading.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSriwijaya Universityes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.sourceJournal on Mathematics Education, 14(1), 149–168es_ES
dc.subjectMATEMÁTICAes_ES
dc.subjectEDUCACIÓNes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN SECUNDARIAes_ES
dc.subjectDOCENTESes_ES
dc.subjectDIDACTICAes_ES
dc.subjectMATHEMATICS EDUCATIONes_ES
dc.subjectSECONDARY EDUCATIONes_ES
dc.titleIdentification of characteristics of didactic and meta-didactic mathematical knowledge of novice and expert teachers when reflecting on class episodeses_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Matemáticases_ES
dc.identifier.doi10.22342/jme.v14i1.pp149-168


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto