Show simple item record

dc.contributor.authorChavarría Arroyo, Gilberto
dc.contributor.authorDíaz Obando, Evangelina
dc.date.accessioned2023-05-19T20:07:12Z
dc.date.available2023-05-19T20:07:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/25501
dc.description.abstractEsta investigación se llevó a cabo con el propósito de conocer las expectativas, inquietudes, responsabilidades y perspectivas de estudiantes con adecuación curricular no significativa en Matemática, para crear un perfil académico de estos. Participaron seis estudiantes con esta condición de un décimo nivel de un colegio público académico de la provincia de Heredia. Se utilizó el estudio de caso como método y se aplicaron varias técnicas, entre ellas las observaciones de clase, cuestionarios a estudiantes, entrevistas no estructuradas a docente y educandos, y la entrevista clínica a estudiantes con necesidades especiales. En los resultados más relevantes, se evidenció la ausencia de modificaciones al currículo en el aula por parte de la docente. Solo se destacó la lección adicional para realizar las pruebas. En cuanto alas dificultades de los estudiantes para su aprendizaje matemático, se destaca un inadecuado manejo de conceptos matemáticos y de conocimientos previos relacionados. También se encontró, entre los actores del proceso de adecuación curricular, muy escasa comunicación. Sin embargo, los estudiantes con esta condición se ayudaban mutuamente y mostraban solidaridad. Con base en los hallazgos reportados, se recomienda que los docentes de Matemática fortalezcan en estos estudiantes los contenidos previos que no dominan correctamente. Además, supervisar más de cerca el avance académico de estos estudiantes.es_ES
dc.description.abstractThe purpose of this research was to gain knowledge about expectations, feelings, and perspectives of students with special needs in mathematics, in a high schoolcontext,tocreate a profile of these students. The focus of this research was placed on six students from eleventh grade that havethis condition. The institution selected was a public academic high school, in the stateof Heredia. The method used to collect and to analyze data was a case study. The main techniques included: class observation, a questionnaire, unstructured interviewsto the teacher and to students, and clinical interviewsfor students with special needs.Among the relevant findings is itwasevidenced an absence of modifications to the curriculumimplemented by the teacher in mathematics classes, except for an extra lesson given tothese students during written tests. Among the limitations of the focus students to learn mathematics, they used poormathematics concepts and previous related knowledge. Another finding regards to the lack of communication among all the actors related to the process of implementing Curriculum modifications for students with special needs. Nevertheless, students with this condition help each other andin that wayshow their solidarity.Based on the findings, it is recommended that mathematics teachers must revisit concepts from previous contents studied, when participant students have concept knowledge limitations. Also, theyought to evaluate closely any advancement that students with special needs make.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional (Costa Rica)es_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniciencia Vol.27 No.1 15-33 2013es_ES
dc.subjectADECUACIÓN CURRICULARes_ES
dc.subjectAPRENDIZAJE MATEMÁTICOes_ES
dc.subjectNECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALESes_ES
dc.subjectMATHEMATIC LEARNINGes_ES
dc.subjectCURRICULUM ACCOMMODATIONSes_ES
dc.subjectSPECIAL EDUCATION NEEDSes_ES
dc.titleLa realidad de estudiantes de secundaria con adecuación curricular no significativa en matemáticaes_ES
dc.title.alternativeA Reality of secondary students with special needs in mathematicses_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Matemáticaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto