Show simple item record

dc.contributor.authorMonge-Nájera, Julián
dc.contributor.authorMorera-Brenes, Bernal
dc.date.accessioned2023-10-23T19:23:45Z
dc.date.available2023-10-23T19:23:45Z
dc.date.issued2015-07-06
dc.identifier.issn2278-0998
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/26740
dc.description.abstractAims: To document and preserve folkloric beliefs and art inspired by velvet worms (Onychophora), rare invertebrates that are considered "living fossils", have full placental organs and capture prey with a rough "net" built in a fraction of a second. Study Design: This study is a combination of field interviews, online surveys and automatic database search. Methods: We asked open-ended questions to farmers who know the worms, consulted experts and searched the Internet to document folkloric and artistic instances using all the names that these animals receive in English, Spanish and Portuguese (languages of the countries where they occur) as well as other languages, and automatic image search, in Web of Science, CrossRef, Google Scholar and Google. Results: We found more than 80 cases of direct references to velvet worms in folklore and art, mostly from the USA, Australia, Brazil, Costa Rica and New Zealand. Per capita the countries with more cases are New Zealand (24 cases per million inhabitants), Costa Rica (16 cases per million inhabitants) and Australia (3 cases per million inhabitants). The most frequent expressions are cartoons, followed by tourism agencies using velvet worms in their ads, products with velvet worm representations, folkloric beliefs, and music bands or songs named after them. In almost all cases the animals are seen in a favorable light, inspiring folklore and art that highlight their extraordinary nature. Conclusion: The unique prey capture mechanism of velvet worms seems to have inspired an unexpected number of artistic and folkloric expressions, preserved for the future in the present article, which starts a totally new line of research: the effect of "living fossils" on human culture.es_ES
dc.description.abstractObjetivos: Documentar y preservar creencias folclóricas y arte inspirado en los gusanos de terciopelo (Onychophora), invertebrados raros que se consideran "fósiles vivientes", tienen órganos placentarios completos y capturan presas con una "red" tosca construida en una fracción de segundo. Diseño del estudio: este estudio es una combinación de entrevistas de campo, encuestas en línea y búsqueda automática en bases de datos. Métodos: Hicimos preguntas abiertas a agricultores que conocen a los gusanos, consultamos a expertos y buscamos en Internet para documentar instancias folclóricas y artísticas utilizando todos los nombres que reciben estos animales en inglés, español y portugués (idiomas de los países donde se encuentran). así como otros idiomas, y búsqueda automática de imágenes, en Web of Science, CrossRef, Google Scholar y Google. Resultados: Encontramos más de 80 casos de referencias directas al gusano de terciopelo en el folclore y el arte, en su mayoría de Estados Unidos, Australia, Brasil, Costa Rica y Nueva Zelanda. Per cápita los países con más casos son Nueva Zelanda (24 casos por millón de habitantes), Costa Rica (16 casos por millón de habitantes) y Australia (3 casos por millón de habitantes). Las expresiones más frecuentes son las caricaturas, seguidas por las agencias de turismo que utilizan gusanos de terciopelo en sus anuncios, productos con representaciones de gusanos de terciopelo, creencias folclóricas y bandas de música o canciones que llevan sus nombres. En casi todos los casos, los animales se ven bajo una luz favorable, inspirando folklore y arte que resaltan su extraordinaria naturaleza. Conclusión: El mecanismo único de captura de presas del gusano de terciopelo parece haber inspirado un número inesperado de expresiones artísticas y folclóricas, preservadas para el futuro en el presente artículo, que inicia una línea de investigación totalmente nueva: el efecto de los "fósiles vivientes" en los seres humanos. cultura.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Estatal a Distancia, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSciencedomain International (India)es_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceBritish Journal of Education, Society & Behavioural Science Vol.10 No.3 1-9 2015es_ES
dc.subjectPERIPATUSes_ES
dc.subjectHISTORIO DE LA CIENCIAes_ES
dc.subjectINVERTEBRADOSes_ES
dc.subjectFOLKLORes_ES
dc.subjectONICÓFOROSes_ES
dc.subjectPERIPATIDAEes_ES
dc.subjectONYCHOPHORAes_ES
dc.titleVelvet Worms (Onychophora) in Folklore and Art: Geographic Pattern, Types of Cultural Reference and Public Perceptiones_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Ciencias Biológicases_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.9734/BJESBS/2015/18945


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto