Show simple item record

dc.contributor.authorMorales-López, Yuri
dc.date.accessioned2021-11-26T20:52:25Z
dc.date.available2021-11-26T20:52:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn15174492
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/22183
dc.description.abstractThe types of knowledge that prospective mathematics teachers use when faced with tasks involving technology are interesting because this knowledge can be used as a basis for analyzing the relevance of these types of activities when teaching mathematics. This investigation is intended to identify the knowledge evidenced by these prospective teachers when they carry out an activity involving geometry, technology and pedagogy. To do so, a task was designed which was used with 65 trainee teachers, and the Technological Pedagogical Content Knowledge model was used to analyze the information gathered. The results show that prospective teachers make use of knowledge in all of the domains and almost all of the subdomains of the model, confirming that this type of activity triggers these types of knowledge.es_ES
dc.description.abstractLos tipos de conocimientos que los futuros profesores de matemática emplean cuando se enfrentan a tareas que involucran tecnología son de interés pues pueden ser utilizados como bases para analizar la pertinencia de una actividad de esta naturaleza. El objetivo de esta investigación es identificar los conocimientos que evidencian estos profesores cuando realizan una actividad que integra geometría, tecnología y pedagogía. Para esto, se diseñó una tarea que fue aplicada a 65 profesores en formación y para su análisis se utilizó el modelo de conocimiento tecnológico pedagógico del contenido. Los resultados muestran que los futuros profesores logran poner en evidencia conocimientos en todos los dominios y casi todos los subdominios del modelo confirmando que el tipo de actividad induce a la activación de estos conocimientos.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherLutheran University of Braziles_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceActa Scientiae vol.21 no.2 75-92 2019es_ES
dc.subjectMATHEMATICS EDUCATIONes_ES
dc.subjectICTes_ES
dc.subjectTPACKes_ES
dc.subjectPROSPECTIVE TEACHERSes_ES
dc.subjectGEOMETRYes_ES
dc.subjectPEDAGOGYes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN MATEMÁTICAes_ES
dc.subjectTICes_ES
dc.subjectTPACKes_ES
dc.subjectPROFESORES EN FORMACIÓNes_ES
dc.subjectGEOMETRÍAes_ES
dc.subjectPEDAGOGÍAes_ES
dc.titleKnowledge Evidenced by Prospective Mathematics Teachers when Performing a Task Involving Geometry, Teaching and the Use of Technologyes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Matemáticaes_ES
dc.identifier.doi10.17648/acta.scientiae.v21iss2id5081


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto