Show simple item record

dc.contributor.authorMorales-López, Yuri
dc.contributor.authorFont, Vicenç
dc.date.accessioned2021-12-08T22:13:25Z
dc.date.available2021-12-08T22:13:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn15179702
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/22317
dc.description.abstractEvaluation of teaching practice is a necessary task to improve the teaching and learning processes. The purpose of this study is to analyze the assessments made by a Mathematics in-service teacher when she observed a video recording of a class in which she taught students about the logarithmic function in the fourth year of Secondary Education. To do so, a case study with non-participant observation was carried out. The research design is a case study using an Onto-semiotic approach to mathematical knowledge and instruction. Two research protocols were applied: 1) an expert analysis based on this approach to determine mathematical practices, processes and objects, and 2) an evaluation of didactic suitability. The assessments made were classified using the criteria, components and indicators of didactic suitability proposed in the Didactic-Mathematical Knowledge and Competencies (DMKC) model. The results show that the teacher’s evaluations emphasize epistemic and interactional criteria and that such evaluations can be classified and organized using didactic suitability criteria, and their components and indicators. In addition, the methodology applied is useful for teachers who wish to evaluate the mathematical instruction they provide, and can allow them to recognize elements and topics for improvement in their educational practicees_ES
dc.description.abstractLa evaluación de la práctica docente es una tarea necesaria para mejorar los procesos de enseñanza y aprendizaje. El propósito de este estudio es analizar las valoraciones que realizó una profesora en servicio de Matemática cuando observó una grabación en video de una clase en la que enseñaba a los alumnos sobre la función logarítmica en el cuarto año de Educación Secundaria. Para ello se realizó un estudio de caso con observación no participante. El diseño de la investigación es un estudio de caso que utiliza un enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemáticos. Se aplicaron dos protocolos de investigación: 1) un análisis experto basado en este enfoque para determinar prácticas, procesos y objetos matemáticos, y 2) una evaluación de idoneidad didáctica. Las valoraciones realizadas se clasificaron utilizando los criterios, componentes e indicadores de idoneidad didáctica propuestos en el modelo Didáctico-Matemáticas de Conocimientos y Competencias (DMKC). Los resultados muestran que las evaluaciones del docente enfatizan criterios epistémicos e interaccionales y que dichas evaluaciones pueden clasificarse y organizarse utilizando criterios de idoneidad didáctica, sus componentes e indicadores. Además, la metodología aplicada es útil para los docentes que desean evaluar la instrucción matemática que brindan, y puede permitirles reconocer elementos y temas de mejora en su práctica educativa.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Barcelona, Españaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Sao Pauloes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceEducacao e Pesquisa vol.45 1-19 2019es_ES
dc.subjectDMKC MODELes_ES
dc.subjectIN-SERVICE TEACHERSes_ES
dc.subjectSELF-ASSESSMENTes_ES
dc.subjectLOGARITHMSes_ES
dc.subjectVIDEO RECORDINGSes_ES
dc.subjectLOGARITMOSes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN SECUNDARIAes_ES
dc.subjectPERSONAL DOCENTEes_ES
dc.subjectEVALUACIÓNes_ES
dc.titleEvaluation by a teacher of the suitability of her mathematics classes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Matemáticaes_ES
dc.identifier.doi10.1590/S1678-4634201945189468


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto